Pro team tempo a individual prolog - první dva závody Visma Ski Classics

20.12.2021 23:27

Celé léto jsme poctivě dřeli, trénovali a těšili se na první závody sezóny, které byly umístěny do krásného horského střediska ve Švédsku - Grönklit, nedaleko cíle Vasaloppetu. Visma Ski Classics tak začalo svoji 12. sezonu a my u toho samozřejmě nemohli chybět. Pod novým názvem eD system Silvini team a spolu s novým servisním kamionem, který jsme společnými silami dali dohromady a pokřtili ho na Medvěda (první parkování na závodech bylo vedle výbehu ledních medvědů). Zvláštní poděkování patří firmě eD system, která vozidlo pořídila, dále rodině Moravcových (francesco), která nám pomohla se zařízením vozidla za účelem vybudování pojízdného servisu a pak Radkovi s Pilcikem za pomoc s přestavbou.

Původní plán byl vyrazit na sever v té nejsilnější sestavě, ale 14 dní do startu to vypadalo, že nepojedeme vůbec. V mužích ležel doma s covidem Jirka Pliska s Martinem Jakšem, stejně tak Karolína Grohová, jinou chorobu měla Helena Erbenová Karásková a Eva Vrabcová Nývltová. Nakonec jsme to přeci jenom dali dohromady, ale za cenu, že někteří byli poprvé na sněhu nebo zcela bez tréninku po nepříjemné nemoci a někteří zůstali ještě doma ve stavu nemocných. I tak jsme ale bojovali a nechali na trati i v servisu všechno. A co jsme nakonec mazali? Náš tradiční partner servisu je Skiservis Mára a co jsme mazali na závod, se dozvíte kliknutím na odkaz - speciální díky Pilcikovi, Petrovi Šipošovi a Jedlovi za obětavý a dlouhý servis v kamionu i podél trati.

Sobotní team tempo se jelo na 9 km - dva 4,5 km dlouhé rovinaté okruhy kolem jezera s tím, že kluci jeli dohromady (Plizi, Vašek a Ádys) a půl minuty po nich startovaly holky (Kačka a Helča). Součet času druhého kluka a druhé holky znamenal celkové pořadí v cíli. Nakonec z toho bylo 16. místo z 35 týmů. Původně jsme sice mysleli na pořadí mezi 10-12. místem, ale vzhledem k dané situaci jsme zajeli asi momentální maximum, takže výsledek bereme.

Nedělní závod se jel na 32 km, což byly 4 okruhy s jedním kopcem kolem výběhu medvědů a 2 sprinty a následně 2 delší okruhy s výjezdem do sjezdovky. Trať byla velmi rychlá a úzká, takže to místy bylo dost maso, padalo se i se lámaly hole. Jako první jely holky, Helena Karásková Erbenová dojela na 34. místě, což s absencí tréninku z důvodu nemoci bereme, škoda pádu v úvodu, kdy ji ujela skupina, ve které by asi normálně byla a už se bohužel nedokázala vrátit zpět. Kačka Moravcová začala také dobře, bohužel nastolené tempo neudržela a také dojela o jednu skupinu později, než jsme si přáli. I tak ale bojovala a alespoň vyhrála finiš své skupiny, což znamenalo 44. místo z 56. holek. Kluků se na start postavilo 138 a tak to byl mnohem větší poziční boj. Vašek Sedláček držel dlouho náš prapor na bodech, ale nakonec mu chybělo 15 vteřin na skupinku před ním, což věříme, že bylo způsobeno absencí tréninku na sněhu. Celkové 43. místo bereme. Adam Matouš dostal jasný úkol - dojet na první sprintu pro body = do 7. místa a ač startoval až na konci startovního pole, tak se dokázal probít dopředu a projel prémií na 4. místě a úkol splnil na 100%. Pak už to bylo těžké a u Adyse je také velká škoda, že v posledním kole neudržel skupinu s Vaškem, což by bylo super. I tak jsme ale s 58. místem spokojeni, v pořadí mladíků do 26 let drží zatím 18. pozici, v pořadí sprinterů je dokonce sedmý. Jirka Pliska má za sebou 4 tréninky po covidu, kdy ležel 14 dní doma, na sever jel kvůli podpoře týmu, takže 64. místo je mnohem více, než jsme čekali a věříme, že se do toho Jirka zase dostane.

Ohlasy závodníků:

Václav Sedláček: "Týmový prolog dobrý pocit a první pořádný závod po dlouhé době. Neděle trochu zklamání. Příště už to zvládnu udržet a překonám bolest. Když jsem se srovnal technicky, tak poslední 3 kola hlavně do kopce v mojí skupině jsem se cítil dobře. Nejsem ale zvyklý na lyžích na tepy, a ani jsem se tam dlouho nedostal, 180/min. a víc."

Adam Matouš: "S týmovou časovkou jsem byl velmi spokojený, s klukama jsme skvěle střídali a rozvrhli si tempo tak, aby jsme neustále zrychlovali. Já osobně se cítil dobře a navíc to bylo skvělé zapracování před nedělním závodem. Od nedělního závodu jsem nevěděl co čekat. Od startu to bylo pořádný maso, hodně se padalo a v těch mých zadních řadách se to stále přesýpalo. Od pátého kilometru jsem si začal budovat pozici, abych si zaspurtoval na prémii na 10 km, asi kilometr před prémií jsem se dostal do předu a pak jsem to zkusil napálit a pár bodíků jsem sebral, za což jsem rád. Poté jsem se snažil dojet jak nejlépe jsem mohl."

 

Jiří Pliska: "Jsem moc rád, že jsem na závody mohl jet. Doufám, že v týmovém prologu jsem klukům trochu pomohl. V neděli bylo fajn okusit zase hromadný závod a namotivovat se do dalšího tréninku a závodů. Servis s novým mazacím kamionem a celá parta servisáků a závodníků fungovala skvělě. Už se těším na příště!"

 

Kateřina Moravcová: "Do týmoveho závodu jsem se vydala s Helčou. Čekaly nas dva okruhy na mírně zvlnené trati okolo jezera. Sníh byl poměrně rychlý a měly jsme skvěle připravené lyže, takže to letělo, pravidelně jsme se střídaly v tahání a pomahaly si k co nejlepšímu výsledku. V neděli se mi podařilo dobře odstartovat a vyhnout se hromadnemu pádu, ale závodem jsem se tak trochu protrápila. Chyběla potřebná síla a dravost. Potěšilo mě, že jsem v závěrečném finishi předjela soupeřku, se kterou jsem se přetahovala celý závod.


Za krásné fotografie děkujeme Jiřímu Boškovi. Další díl seriálu Visma Ski Classics je naplánován na první víkend v lednu do oblasti Dolomit.