Vasaloppet - mistrovství světa v dálkových bězích a 8. místo v týmech (10. závod Visma Ski Classics)

09.03.2022 12:36

Vasaloppet je největší, nejprestižnější a také nejvíce sledovaný závod sezony a leto navíc slavil 100 let od svého založení - první závod se jel roku 1922. Nás se do Švédska vypravilo celkem 40 (35 závodníků a 5 servismanů) a to již s předstihem v pondělí, aby bylo dostatek času na aklimatizaci a hlavně zkoušení a testování lyží jak na trati, tak na oblíbeném Grönklitu. V pátek navíc byl na pořadu čím dál více oblíbený Nattvasan, což je vlastně Vasaloppet v noci za svitu měsíce, hvězd a čelovek. Za nás nastoupila terezka Tužilová, která dokázala tento závod vyhrát! Její výkon podpořil krásným 8. místem Aleš Bohatý. Tradiční partner servisu je Skiservis Mára a co jsme mazali na závod, se dozvíte kliknutím na odkaz - speciální díky Pilcikovi, Štěpánovi, Bohymu a Martinovi za obětavý a velmi dlouhý servis v kamionu i podél trati.

Samotný Vasaloppet se odehrál za ideálního slunečného počasí s mírným větrem do zad, na startu mrazivých -15°C, ale v cíli už krásných +2°C. Stopy krásně tvrdé a vymrzlé, takže vydržely až do konce. Nám se podařilo velmi dobře odstartovat, Jirka Pliska pak byl pevně usazený v první skupině a byla radost sledovat, jak se tam stále aktivně drží a postupně odpadává jeden borec za druhým. Nakonec z toho byl nový český traťový rekord, neboť Plizi dofinišoval pouhých 21 vteřin za vítězem na neuvěřitelném 17. místě v čase 3:32:39. Prostě jedna velká paráda. Navíc Vašek Sedláček do toho dal všechno a v první půlce držel krom s první či druhou skupinou, pak už bohužel docházely síly, ale i tak zajel Vašek super výsledek a vybojoval cenné 59. místo. Lońský vítěz Vasatripeln Michal Sedláček finišoval jako 110. a Milan Kohout na 173. místě. 321. Vašek Fiala, 326. Lukáš Papula, 417. Fanda Landa, 585. Kuba Tyl, 938. Vojta Kačena, 1499. Tomáš Krpec, 1839. Přemek Chaloupka, 2005. Radek Meloun, 2348. Jarda Krejčí, 2702. Denis Moronge, 2767. Petr Lukeš, 2884. Franda Dušátko, 3170. Jaromír Sladkovský, 3337. Hynek Tyl, 4959. Tomáš Coufal. V ženách jela tradičně hodně vepředu Kája Grohová, která i přes krizi v druhé části závodu zajela výborný výsledek jako nejlepší Češka finišovala na neuvěřitelném 13. místě, což je naše týmové maximum v ženách! Eva Vrabcová Nývltová měla velkou smůlu se zlomenou holí, kterou se ji nedařilo nikde vyměnit za jinou a dlouhý úsek trati tak jela jen s jednou, i přes to všechno je při premiéře 24. místo výborné. Kačka Moravcová nastoupila po douhé nemoci a byli jsme rádi, že to zvládla a vydržela jet celý závod soupaží, nakonec dojela 45. Dana Chaloupková pak 494. Týmový součet znamenal výborné 8. místo z 35 týmů a ukázal, na které závody se soustředíme a připravujeme.

Ohlasy závodníků

Jiří Pliska: "Vasaloppet je králem dálkových běhů na lyžích a pro mnohé je to vrchol sezóny na který se nejvíce připravují. I já jsem se snažil mít co nejlepší formu právě první březnovou neděli. K velkému závodu patří i velká porce organizace, testování mazání, logistiky. Moc děkuji všem co celé dny a noci ve svém volnu makají, abychom si mi závodníci mohli plnit naše výzvy ❤ Pohádkové podmínky slibovaly rychlý závod. To se potvrdilo už ve "sjezdovce" a prvních kilometrech na pláních. Neustále se střídaly úseky, kdy se jela podlaha s fázemi uklidnění. Snažil jsem se vždy zabojovat a držet místo v první skupině, protože každý trhák mohl znamenat definitivní dělení pelotonu. Už na Risbergu jsem toho měl plné brejle a netušil, jak se v tomhle tempu dostanu do cíle. Naštěstí vždycky přišlo povzbuzení a občerstvení od našich servisáků. Nakonec jsem stylem povlávání na konci skupiny uvisel všechny nástupy až to Mory. Mým cílem a jde říct i snem bylo (ve spravedlivých podmínkách jako byly letos) dojet do cíle s první skupinou a ve finiši nechat všechno. Bohužel asi 1 km do cíle jsem už neměl dost síly a skupinka se mi vzdálila a na finiš nedošlo. I tak jsem s výsledkem a i  průběhem závodu moc spokojený a výzvou zůstává být silnější a ještě to vylepšit."

 

Karolína Grohová: "Legendární Vasák- úvodních 60km se mi jelo fantasticky- od startovního kopce po nekonečné zvlněné pasáže, jsem se snažila jet co největší tempo, ale posledních 30 km na mě padla pořádná krize, s kterou jsem bojovala až do cíle, 13. místo hodnotím jako skvělé. Díky za servis s péči, byl to nezapomenutelný zážitek."

 

Michal Sedláček: "Letošní jubilejní ročník Vasaloppetu byl jednoznačně nejhezčí ze všech mých účastí. Sněhové podmínky byly ideální, stopa tvrdá a počasí bylo nádherné. Vasák je těžký závod a letos tomu nebylo jinak, jelo se ostře hned od startu. Dostal jsem se do dobré skupiny, která se nadělila ve sjezdu z Evertsbergu a pak už to bylo takové cukání, někoho jsem dolej, někdo po vytvoření větší skupiny ujel. Letos se mi v závěru nedařilo předjet více závodníků, asi mi chyběl jeden rychlý gel, který by mě nabudil a dodal mi více energie. V cíli bych pak dosáhl na lepší umístění, při malém časovém zlepšení. Po loňském velmi rychlém ročníku, bych nevěřil, že se mi podaří svůj nejrychlejší čas ještě vylepšit. Jsem moc rád, že jsem se rozhodl na poslední chvíli a využil příležitosti na závod jet, byl to nádherný závod."

 

Kateřina Moravcová: "Moc jsem si prala jet na Vasaloppet, letos se mi me prani konecne splnilo, navic jsem se trefila do jubilejniho rocniku 100 let od prvniho Vasova behu v roce 1922. V roce 2022 jsem se tak postavila na start v elitni vlne s cislem 22. Bylo krasne mrazive rano, stadion ozarilo slunicko, prede mnou dve rady holek, za mnou dav 15000 lidi - obrovsky zazitek uz na startu a to jsem jeste natusila, jaky zazitek si odnesu z trati! Vystrel a vyrazili jsme do obavane sjezdovky, kde clovek vice sledoval, aby nezlomil hole a sikovne se prosmyknul, nez jak prudke to je. Nasledovaly dlouhe roviny, kde jsem to nechtela prepalit s ohledem na vzdalenost, muj zdravotni stav i fakt, ze soupazi jsem 90km jeste nikdy nejela. Prijel vlacek chlapu, chvili jsem s nimi jela, pak mi cukli, prijel dalsi vlacek a tak porad dokola. Rovina, rovina, kopecek, sjezd, lesik, jezero... V polovine trati, kde jsem se mela odvazit do toho zacit vice busit, se ovsem dostavil uplne opacny pocit - ze uz je to docela dlouhe, sily mi ubyvaji a cil v nedohlednu. Aspon se mi konecne rozjely lyze. Druha polovina bolela. 20km pred cilem jsem zjistila, ze jsem tak trochu mimo a uz ani moc nesleduju, co se kolem me deje, ocima jsem pritahovala cedule s kilometry, az jsem uplne vycerpana konecne uvidela vez kostela v More a pak uz i vymodleny cil! Dostavila se velika radost a taky pocit, ze stesti tohoto druhu netreba casto opakovat. Celkovy dojem se jeste utvari. Na jednu stranu jsem verila, ze dojedu s mensim odstupem od nejlepsich holek, na druhou stranu to byl muj prvni dlouhy zavod soupaz a s oheldem na predchazejici zdravotni peripetie jsem rada, ze jsem to se cti zvladla. Jeste vcera jsem si rikala never ever, dnes uz me napada, ze bych si to mozna jeste nekdy zopakovala. Moc dekuju klukum ze servisu za lyze a support nejen na trati, ostatnim za prima spolecnost."

 

Vašek Sedláček: "100. Vasák byl opravdu nádherný závod za krásného počasí a v podstatě to byla reklama na lyžování se vším všudy. Servis udělal neskutečně famózní lyže a podpora na trati byla neskutečná. 59. místo není žádná sláva, a asi se ode mě očekávalo víc, ale já tam nechal všechno, dotahoval se jak jen to šlo, a i když jsem jel spoustu km  sám a na konci už počítal každý metr do cíle, přesto jsem se dokázal usmívat na povzbuzující lidi na trati. Asi jsem si to užíval víc než kdy jindy a Každopádně obrovská gratulace všem Silviňákům a hlavně Jirkovi Pliskovi, protože byl 10s za prvním na nejobsazenějším závodu na světě a slávu si za svoji píli a poctivou dřinu opravdu zaslouží."

 

Terezka Tužilová: "Nattvasan-podél trati bylo i přes pozdní start (20:00) spoustu fanoušků, kteří fandili téměř 3 tisícům účastníků. Na občerstvovacích stanicích svítili svíčky a já byla vděčná, že mohu startovat na takto krásném závodě. Ještě v cíli, když mi Mára napsal zprávu, že jsem vyhrála, jsem mu to dlouho nevěřila. Ono se není čemu divit, tak dobře připravené lyže neměl snad žádný jiný závodník-kromě Bohyho teda :-D."

 

Za krásné fotografie děkujeme Jiřímu Boškovi. Další díl seriálu Visma Ski Classics je naplánován za 14 dní do Norska, kde se pojede poslední grandslam sezony - slavný Birbeinerrennet na 54 km s 3,5 kg těžkým batůžkem.